Skrivtärningen
Syfte:
Syftet är att strategiskt närma sig ett större material genom att använda sig av topiker. Övningen kallas för Skrivtärningen eftersom den har sex olika infallsvinklar, perspektiv – eller topiker. Topikerna i den är Beskriv, Jämför, Associera, Analysera, Användningsområden och Argumentera.
Uppgift:
Läraren (om övningen görs i helklass) eller eleven (om övningen används individuellt) formulerar en rubrik. I exemplet här används rubriken Hem till mig som rubrik. Eleven ska skriva i tre minuter i varje topik. Läraren håller koll på tiden och efter tre minuter går man vidare till nästa topik.
- Beskriv det ställe där du bor! Glöm inte dina fem sinnen i beskrivningen.
- Jämför! Vad är likheterna mellan ditt ställe och till exempel Paris? Vad liknar det absolut inte?
- Associera! Vad kommer du att tänka på i samband med var du bor?
- Analysera! Hur är ditt ställe planerat? Hur många invånare har det? Hur fungerar det att bo där?
- Användningsområden! Vad kan du göra på ditt ställe? Hur kan du använda det?
- Argumentera för eller emot att bo på ditt ställe.
Uppföljning:
Övningen följs upp, antingen i helklass, parvis eller individuellt, med en diskussion om vilka infallsvinklar på rubriken som dök upp under skrivandet. Följande frågor kan var ingång i en större diskussion eller reflektion: Var det något som upplevdes som helt nytt? Vad utav det skrivna kan användas som utgångspunkt i ett manus till en presentation över ämnet? Var det någon av topikerna som var lättare att skriva om än någon annan? Om ja – vilket och varför?