Skip to content
Retorik i svenskämnet

Skriva manus

En muntlig presentation, ett så kallat tal, kan ges metaforen ”En karamell i papper”. Då är det gottigaste själva presentationens huvudbudskap och det som prasslar är inledning respektive avslutning. Ett bra rättesnöre när manus till en presentation ska skrivas är att en talare säger i snitt 140 ord i minuten. Det betyder att ett manus som håller på i 15 minuter bör innehålla cirka 2100 ord. Av dem ska 10% (210 ord) avsättas till inledningen och 5% (105 ord) till avslutningen. Ett manus till en 3-minuterspresentation innehåller cirka 420 ord och så vidare.  

Denna kortkurs har fyra övningar på hur ett manus kan skrivas i process i klassrummet. Manusen är tänkta som ord-för-ordmanus, alltså att varje ord som ska sägas skrivs ner, i syfte att eleven ska få en god översyn hur lång tid olika delar i en presentation tar. Övningarna i kortkursen ska också ses som exempel på hur man kan jobba med skrivargrupper i klassrummet. Fler övningar på hur ett innehåll väljs finns här
 
Övning I
Tidsåtgång: 30 min
Syfte: Att elever ger varandra respons på idéanteckningar och ge lust att fortsätta skriva manus
Förberedelse och genomförande: Eleverna har med sig idéanteckningar till ett innehåll i presentationen. Eleverna delas in i skrivargrupper om tre elever. Gruppen ska vara samma under hela kortkursen. Skribenten läser i tur och ordning upp vad de har skrivit, alternativt berättar om sina idéer. De lyssnande eleverna tar upp synpunkter i tur och ordning utifrån följande frågor:
a)        Vad är huvudpoängen i texten?
b)        Vad är bra i texten och varför är det bra?
c)        Kommentarer och råd till fortsatt skrivande. 
Skribenten ska inte ställa frågor under rundans gång utan antecknar löpande. Först efteråt ber skribenten om preciseringar om något är oklart. Om skrivargruppen har 30 minuter till sitt förfogande och är tre i gruppen kommer varje idéutkast att diskuteras under 10 minuter. 
Uppföljning: Till nästa tillfälle ska ett manusutkast finnas där huvudinnehållet i presentationen har skrivits fram.
 
Övning II
Tidsåtgång: En lektion
Syfte: Att ordna huvudinnehållet i manuset utifrån syftet med den muntliga presentationen; information, argumentation eller hyllningstal. 
Förberedelse och genomförande: Erbjuda eleverna läromedel/kriterielistor där det framgår vad som är typiskt för den genren de skriver sitt manus i. Gruppen läser varandras manusutkast och ger respons till varandra utifrån kriterielistorna. 
Uppföljning: Att till nästa tillfälle har skrivit manusets huvudinnehåll i en löpande text. 
 
Övning III
Tidsåtgång: En lektion
Syfte: Att presentationens inledning och avslutning ska skrivas.
Förberedelse och genomförande: I grupp testa olika inledningar och avslutningar på den muntliga presentationen i förhållande till presentationens syfte. 
Uppföljning: Att till nästa tillfälle ha ett färdigskrivet manus. 
 
Övning IV
Tidsåtgång: En lektion
Syfte: Att öva sin muntliga presentation inför skrivgruppen.
Förberedelse och genomförande: Öva inför skrivgruppen och ge och ta emot respons. 
Uppföljning: Att göra nödvändiga förändringar i manus för att kunna presentera muntligt med ett starkt ethos.