Den gyllene medelvägen
Stora gestikulationer och bestämd röst, eller slutet kroppsspråk och osäker röst? I denna övning får eleverna jobba med hur man framför ett tal, och får finna sin egen stil i hur de håller presentationer.
I denna övning ska eleverna prova att använda både ett överdrivet kroppsspråk, och ett underdrivet. Ofta är det lättare att överdriva (och underdriva!) sitt kroppsspråk för att komma fram till hur man faktiskt vill använda kroppen i en presentation.
Övningen leder ofta till skratt vilket uppmuntras. Skratten hjälper eleverna att slappna av vilket är viktigt för övningen.
Innan övningen görs är det bra om eleverna skrivit ett eget tal de kan använda sig av, annars kan de använda något känt tal.
Eleverna börjar med att gå ihop två och två och väljer ut 5-10 rader av det tal de kommer använda genom övningen.
Betoning
Börja med att läsa textraderna för varandra.
Eleverna väljer sedan en mening och provar att först läsa den med betoning på första ordet, sedan andra, sedan tredje…
Lägg märke till hur betoningen påverkar meningen. Kanske ska ett annat ord betonas än vad eleverna först trodde.
Eleverna väljer sedan en mening och provar att först läsa den med betoning på första ordet, sedan andra, sedan tredje…
Lägg märke till hur betoningen påverkar meningen. Kanske ska ett annat ord betonas än vad eleverna först trodde.
Gester
Turas om att prova läsa era stycken med så mycket gestikulationer som möjligt. Överdriv till en sådan nivå att det praktiskt taget känns som teckenspråk. Kom igång att fokusera på att överdriva gestikulationerna, inte volym eller uttal (även om dessa naturligt kommer följa med när kroppsspråket öker)
Efter detta turas eleverna om att underdriva sina gester. Rör kroppen så lite som möjligt. Även här är det viktitg att fokusera på gester och inte volym eller uttal.
Ge eleverna utrymme att reflektera över vilket kroppsspråk som kändes bäst för deras personlighet, och vad som kändes mest lämpligt för den text de läste.
Tempo
Eleverna turas om att läsa sina stycken så snabbt, respektive så långsamt som möjligt.
Efter det ska eleverna läsa sina stycken i normalt tempo, men prova att använda längre och kortare pauser i talet, även här uppmuntras överdrift.
Efter det ska eleverna läsa sina stycken i normalt tempo, men prova att använda längre och kortare pauser i talet, även här uppmuntras överdrift.
Volym
Eleverna läser sina stycken för varandra med hög volym och med låg volym. Efter det får eleverna en stund att reflektera över hur volymen påverkade framförandet.
Tonalitet, artikulation, klang
Om det finns tid är det bra att låta eleverna prova att prata så tydligt och otydligt som möjligt, genom att artikulera så mycket och lite som möjligt. Det kan också vara bra att låta eleverna prova använda en monoton röst och en mer melodiös.
Som avslutning på övningen kan eleverna samlas i en ring och demonstrera för varandra en skillnad i hur de framförde stycket i början, och hur de nu finner det bättre att framföra stycket.
För att sätta övningen i perspektiv kan ni även se något tal där mycket gestikulationer förekommer. Förslagsvis Michelle Obamas tal till demokraterna 2016.