Fokuserat lyssnande I
Syfte:
Syftet är att öka förmågan att koncentrerat kunna lyssna aktivt.
Uppgift:
Klassen delas in i tre grupper och varje grupp får var sin lyssnaruppgift. Grupp I lyssnar efter hur talaren inleder sin presentation. Exempel på vad Grupp I kan lyssna efter: På vilket sätt skapas nyfikenhet i inledningen? Vilken typ av information kommer fram i inledningen? Grupp II lyssnar efter huvudbudskapet och huvudtanken i presentationen. Exempel på vad Grupp II kan lyssna efter: Var syftet med presentationen tydlig? På vilket sätt var innehållet anpassat till oss som lyssnar? Grupp III lyssnar på hur talaren avslutar sin presentation. Exempel på vad Grupp III kan lyssna efter: Hur märks det att talaren närmar sig avslutningen? Skapar talaren nyfikenhet hos mig som lyssnare att få veta mer? Lyssnarschemat kan också med fördel användas på tal hållna av kända personer. En bra början är till exempel att tillsammans lyssna på Jason Diakité (Timbuktu) tar emot ett Fem-i-tolv-rörelsens pris för sitt arbete mot rasism: https://www.svt.se/kultur/musik/har-far-timbuktu-priset-i-riksdagen
Uppföljning:
Övningen avslutas med att talaren får respons av lyssnarna på post-it-lappar, så kallad direkt respons. Övningen kan också avslutas med en gemensam diskussion om framgångsrika inledningar eller avslutningar. Den typen av respons kallas då utvidgad respons.