Skip to content

Isabelle Sterling-Lindkvist: Minska skolans påverkan på den psykiska ohälsan, Nordisk Talefest

Om

Talare

Datum

Plats

Bergen

Tal

Nej Isabelle, nu måste du ta det lugnt.. andas. 

Ni får ursäkta, jag är superstressad på grund av skolan, ni kan säkert relatera då...

Många här inne har nog någon gång känt stress på grund av skolan och ni har kanske även tänkt: ”Gud va skönt ifall skolan inte hade påverkat mitt mående!” För det har jag, många gånger och jag vill gärna ändra på detta. Ändra på faktumet att skolan är den största anledningen till att ungdomar inte mår bra. Ni kan säkert hålla med mig när jag säger att - Betygssystemet i skolan kan vara väldigt förvirrande och ibland helt fel utifrån elevernas prestation i prov och uppgifter.

I 9an hade jag en tuff period, några veckor bara, men under den tiden gjorde vi en hörförståelse i engelska, jag fick ett E... Trots alla andra A som jag fick, satte min lärare ett B i slutbetyg. Åhh så mycket stress som jag fick av det här, tanken bara slog mig att: “ifall jag inte presterar lika bra hela kursen så kommer detta påverka mitt betyg i slutändan” och som många vet så - leder stress till psykisk ohälsa, stress är psykisk ohälsa och stress påverkar den redan existerande psykiska ohälsan.

 Och jag vill helt enkelt: Minska skolans påverkan på den psykiska ohälsan.

Nu vill jag att ni sluter ögonen och föreställer er en blomma, föreställ er att blomman är stark och livfull, färgglad och vacker. Fin, eller hur? Nu vill jag att ni ska föreställa er att med tiden försvinner färgen, blomman vissnar och tappar bladen. Helt enkelt tappar den sin livskraft. Ni kan öppna ögonen nu, denna blomma som ni nu har föreställt er representerar varenda elev som någonsin känt stress på grund av skolan. Från livliga barn till sura och sönderstressade tonåringar på bara några år. Helt sjukt. Jag tycker att vi ska se till att skolan anpassar arbetet bättre efter eleven och inte lärarens förmåga att betygsätta. 

Enligt PISA undersökningarna har skolans påverkan ökat mängden stress på elever mellan åren 1997 och 2018. Just nu berättar forskningen att 81% av de elever som har deltagit känner stress på grund av skolan eller betygen. Man ser alltså en lång röd tråd genom det hela, man måste göra något åt skolarbetet eller kanske till och med ändra på betygssystemet! 

A, B, C, D, E, F? Ingen bryr sig eller hur? FEL. Jag är bergsäker på att mer än hälften av alla som sitter här inne, lägger ner tid på skolan, i skolan och utanför skolan. Precis som en vanlig arbetare gör, går vi till skolan, arbetar under lektionerna och går sedan hem från skolan och gör sedan saker som vi tycker är kul. Eller vänta? Är det verkligen så? Går vi hem från skolan och kollar film eller spelar spel? Vissa gör det säkert, men jag är bergsäker på att hälften av er som sitter här inne någon gång har pluggat i och utanför skolan. Det börjar bli riktigt tröttsamt att aldrig kunna sluta tänka på skolan. Ser ni inte att många elever mår skit? 

Vi måste göra något åt stressen och pressen som skolan trycker på oss elever, annars kommer vi att sluta som dendär blomman som ni fick föreställa er, vi kommer att tappa livskraften. Stressen hos elever har stuckit iväg med en hög procentuell ökning och detta på grund av betygshetsen men jag vill inte ta bort betygen utan det man måste ha i åtanke är att betygen är till för eleverna och inte för lärarna! Vi spenderar allt för mycket tid på skolan, på raster och på fritiden. 

Det räcker nu! Anpassa uppgifter och prov efter elevernas förmåga och sätt inte prov bara för att det handlar om ett nytt område! Jag drömmer om en skola som inte påverkar ungdomars psykiska ohälsa! Men vad känner ni? Ni lär ju vara trötta på att alltid ha skolan i bakhuvudet? Stoppa betygshetsen och anpassa istället skolans arbete utifrån elevernas bästa! 

Taggar