Kära Almedalsbesökare,
Så kul att få vara här. Det är något av en ära att få inleda årets Almedalsvecka. Särskilt när man inser att det här är världens största demokratiska mötesplats. Det fina med Almedalen är den här genuina delen där semesterfirare visar intresse för vart vårt land ska ta vägen.
Den här veckan har ju inte alltid sett ut som den gör i dag. Men grundkonceptet har egentligen inte förändrats särskilt mycket från valåret 1968 – då när Olof Palme bröt sin semester för att under en sommarkväll möta väljare.
Då höll Palme och faktisk även den dåvarande näringsministern Krister Wickman varsina tal där de presenterade sina idéer – mål med politiken – och svarade på frågor.
I dag skulle jag vilja tala om Kristdemokraternas politiska mål och den grund som vi har lagt den här mandatperioden. Men desto mer vill jag tala om det jag kallar för Sverigedrömmen.
Och inte minst vill jag säga något om det här – vem som har rätten att bära de blågula färgerna i vårt land. Hur Sverige blir ett tryggare och friare land – ett land vi alla kan tro på.
Inför förra valet satte Kristdemokraterna tydliga mål inför vad vi ville uppnå. Vi har levererat på samtliga löften.
Sverige är med i Nato och vi har mer än fördubblat försvarsanslaget. Det dödliga gängvåldet har halverats. Vi har den lägsta asylrelaterade invandringen på 40 år. Vi har kapat vårdköerna med 36 procent. Inflationen är tillbaka under Riksbankens mål. Och aktörer står i kö för att bygga ny kärnkraft.
Vi går från ord till handling. Från löfte till leverans. Men detta är bara basplattan att fortsätta bygga Sverigehemmet på. Det här är egentligen det minsta väljarna ska kunna förvänta sig av den som ber om deras förtroende.
Kristdemokraterna vill mer. Och vi håller vad vi lovar! Vi levererar politisk handlingskraft och resultat för hela Sverige!
Vi är beredda att axla regeringsansvaret i fyra år till.
Och du som väljare ska veta vad som är mina och Kristdemokraternas ingångsvärden – i varje regeringsbildning.
Så kära partiledarkollegor – lyssna extra noga – för det här är vad Kristdemokraterna vill uppnå nästa mandatperiod. Detta är vår vision för Sverige - Sverigedrömmen. För att bygga den, krävs fyra hörnstenar.
Och den första hörnstenen är familjen. All politik måste resultera i att vanliga familjer är vinnare.
Fler ska kunna nå den svenska drömmen om Villa, Volvo och Vovve.
Men för att detta ska uppnås måste den ekonomiska politiken gynna låginkomsttagare och den breda medelklassen mer än höginkomsttagare.
Vi behöver därför fortsätta att sänka skatten för vanligt folk.
Och jag kan idag ge er nyheten att med Kristdemokraterna blir det en höjning av barnbidraget till 2000 kronor under nästa mandatperiod.
Jag vet att det även hos andra partier finns förslag på mer i barnbidrag. Men notera att från vänstern till centern finns även förslag på att tvinga fram en viss fördelning av föräldradagar.
En rödgrön kvoteringssmocka hotar och den skulle träffa stenhårt mot den mamma med medianlön som är hemma det första året. Hon kan varje månad få 4400 kronor mindre i föräldrapenning med de rödgrönas förslag.
Alltså skulle det som staten ger med högerhanden snabbt tas bort av vänsterhanden. Det blir inte bara fler pappamånader, det blir fler fattigmånader.
Kristdemokraterna vill att fler ska våga och vilja bilda familj. Vi går till val på att fler familjer ska kunna köpa en egen bostad. Fler barn ska kunna växa upp i hus med egen trädgård. Och kvinnor ska få bestämma själva.
För det går inte att beklaga sig över låga födslotal och sen föra en politik som ekonomiskt straffar familjerna.
Vi stärker familjers ekonomi. Vi stärker familjers frihet.
Vi tror på Sveriges familjer.
Den andra hörnstenen är välfärdens kärna. Vård, skola, omsorg måste komma först i politiska reformer.
Som det är nu är vården inte rättvis i vårt land. Men du ska vara trygg med att dina skattepengar ger dig den vård du behöver. Inte en vård efter regionernas förmåga.
I Norrbotten får över 90 procent av kvinnor med misstanke om bröstcancer en operation inom 35 dagar. Motsvarande siffra i Örebro är strax över 10 procent.
Det är helt oacceptabelt att ditt postnummer avgör vilken vård du får. Var du bor i Sverige ska inte påverka dina möjligheter att överleva cancer.
Det är därför vi kristdemokrater så envist talar om ett samlat nationellt ansvar för sjukvården. Först då kommer vi kunna göra nödvändiga investeringar. Först då kommer vi uppnå hög vårdkvalitet i hela landet. Först då skulle vi kunna få en mer jämlik vård.
Jag hör att flera partier börjar prata om vården nu. Bra – välkommen in i matchen. Jag ser också att i regioner runtom i landet är det sjukvårdspartier som poppar upp. Jag kan förstå det.
Men det finns ett parti som har levererat på kapade vårdköer.
Det finns ett parti som har regionpolitiker som går till val på att avveckla sig själva.
Och det finns ett parti som flyttar makt till vårdpersonal och patienter. Och det partiet är Kristdemokraterna – Sveriges verkliga vårdparti.
Talar vi om svensk välfärd måste vi också börja tala om värdighet i äldreomsorgen.
Sveriges seniorer ska inte behöva värma frysta microrätter till middag. De ska känna sig trygga med den som de släpper in över sin tröskel. Och Sveriges seniorer ska kunna förstå vad som sägs och själva bli förstådda.
Därför kräver vi språkkrav i hemtjänsten och rätten för en äldre kvinna att kunna välja en kvinna som vårdare för att duscha och klä på sig.
Vi ska visa respekt för dem som bit för bit byggt upp landet vi ärvde. Det är dags att vi hedrar vår far och mor. Jag tror på ett värdigt Välfärdsverige.
I skolan ska det vara lärare – inte skärmar – som präglar undervisningen. Det ska vara mindre klasser i grundskolan så att varje elev blir sedd. Inget barn ska hållas tillbaka och inget lämnas efter. Alla barn har en alldeles egen potential som ska kunna utvecklas och komma till sin rätt.
Dessutom måste vi få till fler åtgärder för att vända den psykiska ohälsan. Och alla unga ska veta att det varje dag finns en elevhälsa som man kan vända sig till.
Mycket har vi gjort – mer kvarstår. Men en sak kan du vara säker på: Med Kristdemokraterna prioriteras välfärden i varje regering.
Den tredje hörnstenen är strategin att bygga Sverige starkt igen.
Den strategin behövs nu när vi lever i rätt osäkra tider.
Ryssland fortsätter kriga. Det fortsätter vara oroligt i Mellanöstern. Europa fortsätter vara beroende av diktaturen i Kina. Och vilken morgon som helst kan vi vakna upp till nyheterna – att Trump under natten har kastat om världsordningen med ett nytt inlägg på sociala medier.
Men vi behöver inte vara en bricka i spelet mellan Putin, Trump och Xi.
Därför måste Sverige och Europa stärka sina företag och vår industriella förmåga. Vi måste stå stadigare och stärka vårt oberoende.
Och här är Sveriges chans när Paris sover, Berlin tvekar och hela havet stormar i London.
För att klara det här krävs räls, vägar och el. Staten måste alltså fortsätta investera i infrastruktur som möjliggör tillväxt och nya jobb samtidigt som vi fullföljer det svenska kärnkraftsprogrammet.
Ändå finns det politiker som fortfarande inte förstått att elen måste finnas även när det är vindstilla och solen inte skiner. De talar om grön baskraft – men har ännu inte förklarat hur det ska fungera i verkligheten.
Istället drömmer de om en vindkraftssnurra i varje buske. Men Sverige har redan byggt ut vindkraften. Nu behöver vi mer av den stabila baskraft som kärnkraft utgör tillsammans med vattenkraft.
Jag är inte den som påstår att kärnkraft är vägen, sanningen och livet. Att kärnkraften är värd Nobels fredspris.
Men – låt mig ändå konstatera: Kärnkraften gör att Sverige kan ha bland de lägsta utsläppen per capita i EU. Bra.
Kärnkraften är vägen till Europas oberoende från Putin. Bra.
Kärnkraften ger stabila elpriser alla dagar i veckan, året om. Också bra.
Det borde gå att erkänna att kärnkraften är en ganska bra sak ändå. Rentav finare än snus – eller som vi brukar säga i internationella kretsar; kanske till och med bättre än färdigsliceat bröd!
Den här tredje hörnstenen – den är frambaxad av Sveriges starka bönder. För att vi ska öka vår självförsörjning och behålla öppna landskap och dessutom ha redigt bra mat på tallriken – då krävs bönder som levererar från jord till bord.
Men en återkommande utmaning är densamma för allt jag precis sagt – det är den svenska byråkratin.
I dag upplever husägare, stora företag och små företag och allt däremellan hur kontakten med myndigheter blir en enda lång ökenvandring. Men nu ska den ta slut.
Det behövs en omfattande översyn av hur stat och myndigheter fungerar. Gamle Oxenstierna byggde på 1600-talet upp den svenska staten med länsindelningar, myndigheter och tydliga ansvarskedjor. Han gjorde Sverige starkare.
Nu är det dags att göra Sverige redo för morgondagens utmaningar – där du gör din plikt och staten garanterar din rätt.
För det är sjukt att människor behöver vänta år på ett bygglovsärende. Och att en tretåig hackspett som någon – eventuellt kanske möjligtvis – har sett kan lägga en hel skog i träda.
Sverige måste kunna ta beslut snabbare och enklare. Så kan vi värna rättsstatens principer. Så kan vi låta sunt förnuft råda. Så kan vi bygga Sverige starkt igen.
Vår fjärde och sista hörnsten i Sverigedrömmen är värderingskampen. Typiskt KD kan du tycka.
Men jorden är rund och Sverige är ett kristet land. Vi måste veta varifrån vi och våra värderingar kommer. Vi måste stå rotade för att inte blåsa omkull i den värderingsstorm som nu drar fram.
Låg mig därför parafrasera Stockholms tidigare överrabbin Marcus Ehrenpreis:
"Det spelar ingen roll om man är religiös eller inte. Den luft vi andas, den kultur vi lever i och den levnadsstil som är vår – den har fått sin prägel, sin färg och sina riktlinjer av den judiskt- kristna världsbilden."
Det är härifrån vi har fått uppfattningen om att alla människor är lika mycket värda.
Jag tar därför värderingskampen för att judar, kristna och muslimer ska leva sida vid sida i detta land – tillsammans med den som inte tror på någon gud alls.
Därför måste svenska makthavare sluta att värderelativisera och förminska den kristna etiken. För i mötet med politisk islam måste vi veta vad vi står för.
Nu ställs demokrati mot det jag kallar för burkakrati. Det är en konflikt mellan två värdesystem. Ett som frigör kvinnan och ett som förtrycker henne.
Burkan är symbolen för det system som osynliggör oss kvinnor. Och därför går vi till val på att förbjuda burka och niqab i offentliga miljöer.
Det är en kamp om Sveriges värderingar.
Och då handlar det även om att vara ett samhälle där vi tar hand om varandra – ett land där vi också hjälper andra. Enligt den gyllene regeln.
Sverige kan inte göra allt för alla – men jag menar att Sverige fortsatt behöver vara Europaledande i biståndspolitiken. Sverige ska stärka demokratin och minska fattigdomen i världen. Det ska vara vårt bidrag. Inte det omvända.
Sverige ska bidra till att göra världen tryggare. Både i den stora världen – och i den lilla världen.
Vi måste skapa trygga miljöer för våra barn. Kanske särskilt när de är online. För skärmarnas ljus kan verkligen leda våra barn till ett mörker som förstör deras liv. Därför tar KD kampen mot techjättarnas skadliga algoritmer. En barndom i frihet kräver gränser online!
För några månader sedan passerade jag några killar. De stod utanför en skola. Stämningen var stissig. Vi hälsade glatt på varandra i förbifarten.
Men när jag precis hade passerat klungan ropade en av killarna en fråga efter mig:
”Hej! Vill du utvisa mig?!”
Frågan har dröjt sig kvar hos mig.
När en ung kille i Sverige tror att det första jag tänker om honom är att han ska ut – då är det tydligt att Sverigebygget inte är klart – vi har inte nått hela vägen fram. Det vi har lyckats lösa när det gäller migrationen har uppenbart skapat andra problem. Det är ett faktum som vi måste klara av att vara ödmjuka inför.
Den som har haft makten i fyra måste ha förmågan att förstå när mer behöver göras. Så till den 16-årige grabben vill jag säga:
Sverige är ditt lag. Du ska bära den svenska tröjan med stolthet. Här är platsen där du kan skapa din framtid. Du är Sverige. Vi är Sverige!
Jag menar att förändringarna på migrationsområdet var nödvändiga. Och det finns ett mycket enkelt skäl för det. För hur många vi klarar av att ta emot i det här landet – ja, det hänger på hur många vi klarar av att integrera. Därför måste också den nya migrationspolitiken hållas fast vid – under en lång tid framöver.
Man kan säga att det tog i princip hundra år för att nå den första miljonen utrikesfödda i Sverige. Men sen gick det fort. På mindre än 20 år nådde vi den andra miljonen.
I dag är omkring 20 procent av Sveriges befolkning utrikesfödda.
Och länge var finländare den största gruppen. Men vårt grannland Finland som i över 600 år var en del av Sverige – hamnar nu på tredje plats. I toppen har vi Syrien och Irak. Och på plats sex och sju finns Somalia och Afghanistan.
De kommer från kulturer som skiljer sig markant från den svenska. Det är inte konstigt att det skapar friktion.
Min bestämda uppfattning är att den svenska samhällsgemenskapen kan och får bli större. Men stora delar i samhället slutade lita på att staten kan sköta migrationen på ett ansvarsfullt sätt. Det är en tillit som vi nu precis har börjat återfå hos delar av befolkningen – men den är skör.
Skillnaderna i Sverige mellan inrikes- och utrikesfödda är de högsta i hela EU. Arbetslösheten bland utrikesfödda är mer än tre gånger så hög.
Ser man till skolresultaten är skillnaden enormt stor. Och detta är en verklighet som vi måste ta på allvar eftersom det handlar om nästa generation.
Därför ska antalet asylsökande inte överstiga nivån hos våra nordiska grannländer.
För vi ska inte ha ett Sverige som glider isär. Vi ska ha ett Sverige där samhällsgemenskapen stärks. Vi ska vara ett folk som tar hand om både vårt land – och om varandra.
Sverige är ett land av möjligheter och ändå kämpar många under fruktansvärda svårigheter.
Omkring en kvarts miljon lever under någon form av hedersrelaterat våld och förtryck i vårt land.
En av alla dessa unga var en grabb på en gymnasieskola i Mellansverige. Vi kan kalla honom för Matteo.
Ofta mötte Matteo sin pappas verbala och faktiska smällar. Slag för slag. Ord för ord. Pappan hade ett syfte – att bryta ner sin levnadsglade son och det av en enda anledning: Matteo hade kommit ut som homosexuell.
Här ser vi kampen mellan frihet och förtryck.
Det är en kamp om vilket land Sverige ska vara.
Och i slutändan är det en kamp om vem du och jag vill vara.
Därför måste vi koppla Sveriges integrationsförmåga till migrationen. Därför tar Kristdemokraterna värderingskampen.
Vi försvarar vår frihetliga demokrati. Vi försvarar Sverige som platsen där du kan skapa din framtid. Vi försvarar Sveriges värderingar.
Efter förra valet var jag lite mätt på politiken och kände ett behov av att lämna den politiska bubblan.
Jag åkte hem till Sussi. Adrianas mamma.
Adriana som sköts till döds i Norsborg, söder om Stockholm en lördagsnatt för snart sex år sedan.
Det här mordet chockade hela Sverige. En 12-årig flicka – ett barn – blev ett oskyldigt offer i gängkriget. Och ändå vågade inte vittnen kliva fram.
Jag satt på golvet i ett av hennes barns rum. En syster till Adriana flätade mitt hår. Sussie och jag pratade om vardagen. Om livet. En mamma till en annan mamma.
Vad säger man till en mamma som har förlorat sitt barn?
Och så många gånger som jag har ställt mig frågan om alla de som kommit med hårda ord om vår rättspolitik och de skärpningar vi genomfört – vad hade ni själva sagt? Kan skyddet gå för långt?
Vad säger du till den mamma som lever i fruktan att hennes barn ska mördas? Eller till mamman som oroas över att hennes barn är den som har potential att mörda?
Tänk om den här sommaren skulle vara den sista ditt barn fick uppleva? Om de kommande veckorna skulle vara de sista dagarna av bad och lek? Om de här ljusa nätterna skulle vara de sista innan sorgen sänkte sitt mörker över ditt liv?
Adriana var 12 år när hon mördades.
I mina samtal med mammor som utsatts för våldets gift har jag lovat arbeta för en förändring. Sällan har ord vägt så lätt – samtidigt som behovet av verklig handling varit så påtagligt.
Nu är det möjligt att åberopa anonyma vittnen. Just det som var ett problem efter mordet på Adriana.
Nu har polisen fler och bättre verktyg att bekämpa gängbrottsligheten. Och nu är det dessutom olagligt att rekrytera barn till kriminell verksamhet.
Det är skillnad på ett land som säger sig stå på brottsoffrets sida och ett land som faktiskt gör det i praktisk handling!
Har ni tänk på detta: Vi kallar ofta vårt land för lagom – men Sverige är inte alls så lagom.
Sverige är kanske Europas mest underskattade ekonomi. Vi har starka statsfinanser och starka institutioner.
Vi är ett land med ungefär Londons befolkning – men bygger stridsflygplan, ubåtar och skjuter upp raketer i rymden. Vi skapar snilleföretag och är tvåa i hela världen på att tänka nytt och skapa innovation.
Svenska företag har fått världen att sjunga, dansa och klä sig och bo lite bättre.
Förra veckan dök det upp en amerikansk professor i mitt instagramflöde. Han besökte Sverige och var i extas. Han sa: Här kan mamman som startat techbolag med fyra barn cykla till
jobbet och veta att hennes barn med särskilda behov får hjälp. Han var helt chockad över hur fantastiskt Sverige är.
Vänner – vi är nog något hemmablinda. Men för omvärlden är vi något av en paradox. Det går att ha ett starkt privat kapital och en stark gemensam välfärd. I ett och samma land. På en och samma gång.
Men det bygger på tillit mellan staten och kapitalet. Och det bygger på tilliten människor emellan – och till det samhälle du och jag är en del av.
Sverige är beviset på att varken Donald Trump eller Nooshi Dadgostar har rätt. Sverige är och måste fortsätta vara en plats av möjligheter. Men detta är inte en fantasi. Det här är Sverigedrömmen – en plats att drömma om – och en plats där fler kan förverkliga sina drömmar.
Och denna plats kan vi nå. När vi står upp för familjen, som är grunden för vårt samhälle.
När vi står upp för företagen som skapar jobben och tillväxten. När vi står upp för fosterlandet som antingen var ditt från födseln eller som blev ditt hem den dag då drömmen om en bättre morgondag besannades.
Tillsammans ska vi göra livet lite lättare att leva.
Låt oss tro på Sverige. Låt oss resa oss som land. Låt oss en gång för alla göra slut med jante.
Tro på Sverige. Ett tryggare hem.
Så kul att få vara här. Det är något av en ära att få inleda årets Almedalsvecka. Särskilt när man inser att det här är världens största demokratiska mötesplats. Det fina med Almedalen är den här genuina delen där semesterfirare visar intresse för vart vårt land ska ta vägen.
Den här veckan har ju inte alltid sett ut som den gör i dag. Men grundkonceptet har egentligen inte förändrats särskilt mycket från valåret 1968 – då när Olof Palme bröt sin semester för att under en sommarkväll möta väljare.
Då höll Palme och faktisk även den dåvarande näringsministern Krister Wickman varsina tal där de presenterade sina idéer – mål med politiken – och svarade på frågor.
I dag skulle jag vilja tala om Kristdemokraternas politiska mål och den grund som vi har lagt den här mandatperioden. Men desto mer vill jag tala om det jag kallar för Sverigedrömmen.
Och inte minst vill jag säga något om det här – vem som har rätten att bära de blågula färgerna i vårt land. Hur Sverige blir ett tryggare och friare land – ett land vi alla kan tro på.
Inför förra valet satte Kristdemokraterna tydliga mål inför vad vi ville uppnå. Vi har levererat på samtliga löften.
Sverige är med i Nato och vi har mer än fördubblat försvarsanslaget. Det dödliga gängvåldet har halverats. Vi har den lägsta asylrelaterade invandringen på 40 år. Vi har kapat vårdköerna med 36 procent. Inflationen är tillbaka under Riksbankens mål. Och aktörer står i kö för att bygga ny kärnkraft.
Vi går från ord till handling. Från löfte till leverans. Men detta är bara basplattan att fortsätta bygga Sverigehemmet på. Det här är egentligen det minsta väljarna ska kunna förvänta sig av den som ber om deras förtroende.
Kristdemokraterna vill mer. Och vi håller vad vi lovar! Vi levererar politisk handlingskraft och resultat för hela Sverige!
Vi är beredda att axla regeringsansvaret i fyra år till.
Och du som väljare ska veta vad som är mina och Kristdemokraternas ingångsvärden – i varje regeringsbildning.
Så kära partiledarkollegor – lyssna extra noga – för det här är vad Kristdemokraterna vill uppnå nästa mandatperiod. Detta är vår vision för Sverige - Sverigedrömmen. För att bygga den, krävs fyra hörnstenar.
Och den första hörnstenen är familjen. All politik måste resultera i att vanliga familjer är vinnare.
Fler ska kunna nå den svenska drömmen om Villa, Volvo och Vovve.
Men för att detta ska uppnås måste den ekonomiska politiken gynna låginkomsttagare och den breda medelklassen mer än höginkomsttagare.
Vi behöver därför fortsätta att sänka skatten för vanligt folk.
Och jag kan idag ge er nyheten att med Kristdemokraterna blir det en höjning av barnbidraget till 2000 kronor under nästa mandatperiod.
Jag vet att det även hos andra partier finns förslag på mer i barnbidrag. Men notera att från vänstern till centern finns även förslag på att tvinga fram en viss fördelning av föräldradagar.
En rödgrön kvoteringssmocka hotar och den skulle träffa stenhårt mot den mamma med medianlön som är hemma det första året. Hon kan varje månad få 4400 kronor mindre i föräldrapenning med de rödgrönas förslag.
Alltså skulle det som staten ger med högerhanden snabbt tas bort av vänsterhanden. Det blir inte bara fler pappamånader, det blir fler fattigmånader.
Kristdemokraterna vill att fler ska våga och vilja bilda familj. Vi går till val på att fler familjer ska kunna köpa en egen bostad. Fler barn ska kunna växa upp i hus med egen trädgård. Och kvinnor ska få bestämma själva.
För det går inte att beklaga sig över låga födslotal och sen föra en politik som ekonomiskt straffar familjerna.
Vi stärker familjers ekonomi. Vi stärker familjers frihet.
Vi tror på Sveriges familjer.
Den andra hörnstenen är välfärdens kärna. Vård, skola, omsorg måste komma först i politiska reformer.
Som det är nu är vården inte rättvis i vårt land. Men du ska vara trygg med att dina skattepengar ger dig den vård du behöver. Inte en vård efter regionernas förmåga.
I Norrbotten får över 90 procent av kvinnor med misstanke om bröstcancer en operation inom 35 dagar. Motsvarande siffra i Örebro är strax över 10 procent.
Det är helt oacceptabelt att ditt postnummer avgör vilken vård du får. Var du bor i Sverige ska inte påverka dina möjligheter att överleva cancer.
Det är därför vi kristdemokrater så envist talar om ett samlat nationellt ansvar för sjukvården. Först då kommer vi kunna göra nödvändiga investeringar. Först då kommer vi uppnå hög vårdkvalitet i hela landet. Först då skulle vi kunna få en mer jämlik vård.
Jag hör att flera partier börjar prata om vården nu. Bra – välkommen in i matchen. Jag ser också att i regioner runtom i landet är det sjukvårdspartier som poppar upp. Jag kan förstå det.
Men det finns ett parti som har levererat på kapade vårdköer.
Det finns ett parti som har regionpolitiker som går till val på att avveckla sig själva.
Och det finns ett parti som flyttar makt till vårdpersonal och patienter. Och det partiet är Kristdemokraterna – Sveriges verkliga vårdparti.
Talar vi om svensk välfärd måste vi också börja tala om värdighet i äldreomsorgen.
Sveriges seniorer ska inte behöva värma frysta microrätter till middag. De ska känna sig trygga med den som de släpper in över sin tröskel. Och Sveriges seniorer ska kunna förstå vad som sägs och själva bli förstådda.
Därför kräver vi språkkrav i hemtjänsten och rätten för en äldre kvinna att kunna välja en kvinna som vårdare för att duscha och klä på sig.
Vi ska visa respekt för dem som bit för bit byggt upp landet vi ärvde. Det är dags att vi hedrar vår far och mor. Jag tror på ett värdigt Välfärdsverige.
I skolan ska det vara lärare – inte skärmar – som präglar undervisningen. Det ska vara mindre klasser i grundskolan så att varje elev blir sedd. Inget barn ska hållas tillbaka och inget lämnas efter. Alla barn har en alldeles egen potential som ska kunna utvecklas och komma till sin rätt.
Dessutom måste vi få till fler åtgärder för att vända den psykiska ohälsan. Och alla unga ska veta att det varje dag finns en elevhälsa som man kan vända sig till.
Mycket har vi gjort – mer kvarstår. Men en sak kan du vara säker på: Med Kristdemokraterna prioriteras välfärden i varje regering.
Den tredje hörnstenen är strategin att bygga Sverige starkt igen.
Den strategin behövs nu när vi lever i rätt osäkra tider.
Ryssland fortsätter kriga. Det fortsätter vara oroligt i Mellanöstern. Europa fortsätter vara beroende av diktaturen i Kina. Och vilken morgon som helst kan vi vakna upp till nyheterna – att Trump under natten har kastat om världsordningen med ett nytt inlägg på sociala medier.
Men vi behöver inte vara en bricka i spelet mellan Putin, Trump och Xi.
Därför måste Sverige och Europa stärka sina företag och vår industriella förmåga. Vi måste stå stadigare och stärka vårt oberoende.
Och här är Sveriges chans när Paris sover, Berlin tvekar och hela havet stormar i London.
För att klara det här krävs räls, vägar och el. Staten måste alltså fortsätta investera i infrastruktur som möjliggör tillväxt och nya jobb samtidigt som vi fullföljer det svenska kärnkraftsprogrammet.
Ändå finns det politiker som fortfarande inte förstått att elen måste finnas även när det är vindstilla och solen inte skiner. De talar om grön baskraft – men har ännu inte förklarat hur det ska fungera i verkligheten.
Istället drömmer de om en vindkraftssnurra i varje buske. Men Sverige har redan byggt ut vindkraften. Nu behöver vi mer av den stabila baskraft som kärnkraft utgör tillsammans med vattenkraft.
Jag är inte den som påstår att kärnkraft är vägen, sanningen och livet. Att kärnkraften är värd Nobels fredspris.
Men – låt mig ändå konstatera: Kärnkraften gör att Sverige kan ha bland de lägsta utsläppen per capita i EU. Bra.
Kärnkraften är vägen till Europas oberoende från Putin. Bra.
Kärnkraften ger stabila elpriser alla dagar i veckan, året om. Också bra.
Det borde gå att erkänna att kärnkraften är en ganska bra sak ändå. Rentav finare än snus – eller som vi brukar säga i internationella kretsar; kanske till och med bättre än färdigsliceat bröd!
Den här tredje hörnstenen – den är frambaxad av Sveriges starka bönder. För att vi ska öka vår självförsörjning och behålla öppna landskap och dessutom ha redigt bra mat på tallriken – då krävs bönder som levererar från jord till bord.
Men en återkommande utmaning är densamma för allt jag precis sagt – det är den svenska byråkratin.
I dag upplever husägare, stora företag och små företag och allt däremellan hur kontakten med myndigheter blir en enda lång ökenvandring. Men nu ska den ta slut.
Det behövs en omfattande översyn av hur stat och myndigheter fungerar. Gamle Oxenstierna byggde på 1600-talet upp den svenska staten med länsindelningar, myndigheter och tydliga ansvarskedjor. Han gjorde Sverige starkare.
Nu är det dags att göra Sverige redo för morgondagens utmaningar – där du gör din plikt och staten garanterar din rätt.
För det är sjukt att människor behöver vänta år på ett bygglovsärende. Och att en tretåig hackspett som någon – eventuellt kanske möjligtvis – har sett kan lägga en hel skog i träda.
Sverige måste kunna ta beslut snabbare och enklare. Så kan vi värna rättsstatens principer. Så kan vi låta sunt förnuft råda. Så kan vi bygga Sverige starkt igen.
Vår fjärde och sista hörnsten i Sverigedrömmen är värderingskampen. Typiskt KD kan du tycka.
Men jorden är rund och Sverige är ett kristet land. Vi måste veta varifrån vi och våra värderingar kommer. Vi måste stå rotade för att inte blåsa omkull i den värderingsstorm som nu drar fram.
Låg mig därför parafrasera Stockholms tidigare överrabbin Marcus Ehrenpreis:
"Det spelar ingen roll om man är religiös eller inte. Den luft vi andas, den kultur vi lever i och den levnadsstil som är vår – den har fått sin prägel, sin färg och sina riktlinjer av den judiskt- kristna världsbilden."
Det är härifrån vi har fått uppfattningen om att alla människor är lika mycket värda.
Jag tar därför värderingskampen för att judar, kristna och muslimer ska leva sida vid sida i detta land – tillsammans med den som inte tror på någon gud alls.
Därför måste svenska makthavare sluta att värderelativisera och förminska den kristna etiken. För i mötet med politisk islam måste vi veta vad vi står för.
Nu ställs demokrati mot det jag kallar för burkakrati. Det är en konflikt mellan två värdesystem. Ett som frigör kvinnan och ett som förtrycker henne.
Burkan är symbolen för det system som osynliggör oss kvinnor. Och därför går vi till val på att förbjuda burka och niqab i offentliga miljöer.
Det är en kamp om Sveriges värderingar.
Och då handlar det även om att vara ett samhälle där vi tar hand om varandra – ett land där vi också hjälper andra. Enligt den gyllene regeln.
Sverige kan inte göra allt för alla – men jag menar att Sverige fortsatt behöver vara Europaledande i biståndspolitiken. Sverige ska stärka demokratin och minska fattigdomen i världen. Det ska vara vårt bidrag. Inte det omvända.
Sverige ska bidra till att göra världen tryggare. Både i den stora världen – och i den lilla världen.
Vi måste skapa trygga miljöer för våra barn. Kanske särskilt när de är online. För skärmarnas ljus kan verkligen leda våra barn till ett mörker som förstör deras liv. Därför tar KD kampen mot techjättarnas skadliga algoritmer. En barndom i frihet kräver gränser online!
För några månader sedan passerade jag några killar. De stod utanför en skola. Stämningen var stissig. Vi hälsade glatt på varandra i förbifarten.
Men när jag precis hade passerat klungan ropade en av killarna en fråga efter mig:
”Hej! Vill du utvisa mig?!”
Frågan har dröjt sig kvar hos mig.
När en ung kille i Sverige tror att det första jag tänker om honom är att han ska ut – då är det tydligt att Sverigebygget inte är klart – vi har inte nått hela vägen fram. Det vi har lyckats lösa när det gäller migrationen har uppenbart skapat andra problem. Det är ett faktum som vi måste klara av att vara ödmjuka inför.
Den som har haft makten i fyra måste ha förmågan att förstå när mer behöver göras. Så till den 16-årige grabben vill jag säga:
Sverige är ditt lag. Du ska bära den svenska tröjan med stolthet. Här är platsen där du kan skapa din framtid. Du är Sverige. Vi är Sverige!
Jag menar att förändringarna på migrationsområdet var nödvändiga. Och det finns ett mycket enkelt skäl för det. För hur många vi klarar av att ta emot i det här landet – ja, det hänger på hur många vi klarar av att integrera. Därför måste också den nya migrationspolitiken hållas fast vid – under en lång tid framöver.
Man kan säga att det tog i princip hundra år för att nå den första miljonen utrikesfödda i Sverige. Men sen gick det fort. På mindre än 20 år nådde vi den andra miljonen.
I dag är omkring 20 procent av Sveriges befolkning utrikesfödda.
Och länge var finländare den största gruppen. Men vårt grannland Finland som i över 600 år var en del av Sverige – hamnar nu på tredje plats. I toppen har vi Syrien och Irak. Och på plats sex och sju finns Somalia och Afghanistan.
De kommer från kulturer som skiljer sig markant från den svenska. Det är inte konstigt att det skapar friktion.
Min bestämda uppfattning är att den svenska samhällsgemenskapen kan och får bli större. Men stora delar i samhället slutade lita på att staten kan sköta migrationen på ett ansvarsfullt sätt. Det är en tillit som vi nu precis har börjat återfå hos delar av befolkningen – men den är skör.
Skillnaderna i Sverige mellan inrikes- och utrikesfödda är de högsta i hela EU. Arbetslösheten bland utrikesfödda är mer än tre gånger så hög.
Ser man till skolresultaten är skillnaden enormt stor. Och detta är en verklighet som vi måste ta på allvar eftersom det handlar om nästa generation.
Därför ska antalet asylsökande inte överstiga nivån hos våra nordiska grannländer.
För vi ska inte ha ett Sverige som glider isär. Vi ska ha ett Sverige där samhällsgemenskapen stärks. Vi ska vara ett folk som tar hand om både vårt land – och om varandra.
Sverige är ett land av möjligheter och ändå kämpar många under fruktansvärda svårigheter.
Omkring en kvarts miljon lever under någon form av hedersrelaterat våld och förtryck i vårt land.
En av alla dessa unga var en grabb på en gymnasieskola i Mellansverige. Vi kan kalla honom för Matteo.
Ofta mötte Matteo sin pappas verbala och faktiska smällar. Slag för slag. Ord för ord. Pappan hade ett syfte – att bryta ner sin levnadsglade son och det av en enda anledning: Matteo hade kommit ut som homosexuell.
Här ser vi kampen mellan frihet och förtryck.
Det är en kamp om vilket land Sverige ska vara.
Och i slutändan är det en kamp om vem du och jag vill vara.
Därför måste vi koppla Sveriges integrationsförmåga till migrationen. Därför tar Kristdemokraterna värderingskampen.
Vi försvarar vår frihetliga demokrati. Vi försvarar Sverige som platsen där du kan skapa din framtid. Vi försvarar Sveriges värderingar.
Efter förra valet var jag lite mätt på politiken och kände ett behov av att lämna den politiska bubblan.
Jag åkte hem till Sussi. Adrianas mamma.
Adriana som sköts till döds i Norsborg, söder om Stockholm en lördagsnatt för snart sex år sedan.
Det här mordet chockade hela Sverige. En 12-årig flicka – ett barn – blev ett oskyldigt offer i gängkriget. Och ändå vågade inte vittnen kliva fram.
Jag satt på golvet i ett av hennes barns rum. En syster till Adriana flätade mitt hår. Sussie och jag pratade om vardagen. Om livet. En mamma till en annan mamma.
Vad säger man till en mamma som har förlorat sitt barn?
Och så många gånger som jag har ställt mig frågan om alla de som kommit med hårda ord om vår rättspolitik och de skärpningar vi genomfört – vad hade ni själva sagt? Kan skyddet gå för långt?
Vad säger du till den mamma som lever i fruktan att hennes barn ska mördas? Eller till mamman som oroas över att hennes barn är den som har potential att mörda?
Tänk om den här sommaren skulle vara den sista ditt barn fick uppleva? Om de kommande veckorna skulle vara de sista dagarna av bad och lek? Om de här ljusa nätterna skulle vara de sista innan sorgen sänkte sitt mörker över ditt liv?
Adriana var 12 år när hon mördades.
I mina samtal med mammor som utsatts för våldets gift har jag lovat arbeta för en förändring. Sällan har ord vägt så lätt – samtidigt som behovet av verklig handling varit så påtagligt.
Nu är det möjligt att åberopa anonyma vittnen. Just det som var ett problem efter mordet på Adriana.
Nu har polisen fler och bättre verktyg att bekämpa gängbrottsligheten. Och nu är det dessutom olagligt att rekrytera barn till kriminell verksamhet.
Det är skillnad på ett land som säger sig stå på brottsoffrets sida och ett land som faktiskt gör det i praktisk handling!
Har ni tänk på detta: Vi kallar ofta vårt land för lagom – men Sverige är inte alls så lagom.
Sverige är kanske Europas mest underskattade ekonomi. Vi har starka statsfinanser och starka institutioner.
Vi är ett land med ungefär Londons befolkning – men bygger stridsflygplan, ubåtar och skjuter upp raketer i rymden. Vi skapar snilleföretag och är tvåa i hela världen på att tänka nytt och skapa innovation.
Svenska företag har fått världen att sjunga, dansa och klä sig och bo lite bättre.
Förra veckan dök det upp en amerikansk professor i mitt instagramflöde. Han besökte Sverige och var i extas. Han sa: Här kan mamman som startat techbolag med fyra barn cykla till
jobbet och veta att hennes barn med särskilda behov får hjälp. Han var helt chockad över hur fantastiskt Sverige är.
Vänner – vi är nog något hemmablinda. Men för omvärlden är vi något av en paradox. Det går att ha ett starkt privat kapital och en stark gemensam välfärd. I ett och samma land. På en och samma gång.
Men det bygger på tillit mellan staten och kapitalet. Och det bygger på tilliten människor emellan – och till det samhälle du och jag är en del av.
Sverige är beviset på att varken Donald Trump eller Nooshi Dadgostar har rätt. Sverige är och måste fortsätta vara en plats av möjligheter. Men detta är inte en fantasi. Det här är Sverigedrömmen – en plats att drömma om – och en plats där fler kan förverkliga sina drömmar.
Och denna plats kan vi nå. När vi står upp för familjen, som är grunden för vårt samhälle.
När vi står upp för företagen som skapar jobben och tillväxten. När vi står upp för fosterlandet som antingen var ditt från födseln eller som blev ditt hem den dag då drömmen om en bättre morgondag besannades.
Tillsammans ska vi göra livet lite lättare att leva.
Låt oss tro på Sverige. Låt oss resa oss som land. Låt oss en gång för alla göra slut med jante.
Tro på Sverige. Ett tryggare hem.
